Upadłość sieci Borders
W esejach - „No Future Book” i „Szerokopasmowa kultura” zapowiadałem śmierć księgarń. Ku powszechnemu oburzeniu księgarzy! W swoim eseju „Śmierć książki | No Future Book” pisałem o zmierzchu księgarń, nie wyznaczając jednak żadnego terminu tej nagłej śmierci. Cytuję z „Szerokopasmowej kultury”: Obecnie sądzę, że zmierzch księgarstwa (i poligrafii offsetowej) nie jest kwestią bliżej nieodgadnionej przyszłości. Przeciwnie, właśnie zaczęły się ostatnie minuty dogrywki. Gol musi paść, przedstawienie musi się skończyć, a przegrani pójdą ze spuszczonymi głowami do domu. O takim końcu zadecydują najprostsze argumenty – finansowe. Nowe technologie komunikacyjne odsyłają publikacje papierowe do lamusa.A oto informacja, którą właśnie czytam: „Druga co do wielkości amerykańska sieć księgarni Borders złożyła wniosek o bankructwo. Powodem upadku firmy jest zmieniający się rynek czytelnictwa w Stanach Zjednoczonych” (polonijny „Nowy Dziennik”, wydanie z 16 lutego).
Sieć złożyła wniosek o bankructwo na podstawie artykułu 11 amerykańskiego prawa upadłościowego. Oznacza to, że będzie mogła przejść kontrolowaną restrukturyzację i zostanie objęta częściową ochroną przed wierzycielami. Pierwszym krokiem procedury upadłościowej będzie zamknięcie 200 z 650 księgarni na terenie całych Stanów Zjednoczonych. „Działająca od 40 lat sieć Borders upadła, bo nie dostosowała się do zmieniającego rynku. Firma otwierała nowe księgarnie podczas gdy coraz więcej Amerykanów kupowało ksiązki przez internet lub w supermarketach” – czytamy w nowojorskim dzienniku. Firma jets zadłużona na 1,29 mld dolarów.
Ciekaw jestem czy amerykańskie Borders pociągnie na dno Borders UK - zależną od siebie jedną z najwiekszych sieci księgarskich w Wielkiej Brytanii. Giganci księgarstwa padają z hukiem, małe rodzinne księgarenki znikają po cichu - także w przestrzeni naszych polskich miast. Rozejrzyjcie się jak wiele księgarń zniknęło w ubiegłym roku. Niestety, nadchodzą niezwykle trudne czasy dla papierowej książki - pozostanie ona w wybranych miejscach, jako drogi i luksusowy towar. Kończy się era Gutenberga.
(…) – Wzbogacanie tekstu o inne media to odpowiedź na oczekiwania użytkowników – uważa Łukasz Gołębiewski z Biblioteki Analiz. – Pytanie, na ile te możliwości zostaną wykorzystane przez wydawców, bo realizacja materiałów multimedialnych wiąże się z dodatkowymi kosztami i zupełnie innymi prawami autorskimi. Jest też druga wątpliwość: czy takie medialne gadżety nie znudzą się czytelnikom? Czytanie wymaga innego rodzaju skupienia i percepcji niż oglądanie, dlatego sceptycznie podchodzę np. do łączenia książek historycznych czy biograficznych z wstawkami filmowymi i dźwiękowymi. Niemniej przed mediami, bo nie tylko przed książką, otwierają się nowe możliwości.
(…) – Walka będzie się toczyć o pokolenie „born digital” – odbiorców, którzy od dziecka są przyzwyczajeni do czytania na monitorze – przewiduje Gołębiewski. – Czytają wybiórczo, skacząc po tekście od linku do linku. Dla nich wielomedialność i nielinearność treści jest czymś oczywistym.
http://www.rp.pl/artykul/2,641406.html
Wykrakałeś…
Akurat Bordersa mi żal, to była bardzo fajna sieć, z ładną aranżacją, nie taki księgarski hipermarket jak Barnes&Noble. Obawiam się, że to wierzchołek góry lodowej…