Które książki są hitem, a które kitem?
Poniżej fragment rozmowy jaką 9 maja 2012 roku wyemitowało Polskie Radio Program Pierwszy.
Czytelnictwo nie jest mocną stroną naszego narodu. Prognozy nie napawają optymizmem. Są jednak pozycje, które szczególnie chętnie kupujemy.
Aż o 8 proc. skurczył się rynek książki w zeszłym roku. W tym nie będzie lepiej. Polacy wydają na książki coraz mniej. Nie pomagają oferty wydań elektronicznych.
O przyszłości książek rozmawia Krzysztof Rzyman z Łukaszem Gołębiewskim, prezesem Biblioteki Analiz.
– Sprzedaż książek to coraz mniej opłacalny biznes. Wiele pozycji jest zwracanych i trafia na makulaturę – mówi specjalista.
Są jednak tytuły, które przynoszą zyski.
– Polacy dużo inwestują w swoją edukację. Chętnie kupują publikacje fachowe, podręczniki szkolne i akademickie – wylicza Gołębiewski.
Znacznie słabiej jest z leksykonami i encyklopediami. Ten sektor praktycznie przestaje istnieć, zastępuje go Internet.
W cenie jest także literatura lekka. Pomaga dobra prasa. Szczególnie otoczka sensacyjna wokół tytułu.
– Dobrym przykładem jest biografia Kapuścińskiego – mówi prezes.
Nadal jak świeże bułeczki idą także książki związane z premierami głośnych filmów.
Prognozy jednak nie pozostawiają wątpliwości. Rynek książki w Polsce będzie się kurczył.
Więcej o naszych gustach i guścikach czytelniczych dowiesz się słuchając audycji "Biznes Jedynce".
Najczęściej komentowane