3 kwietnia 2012 o godz. 10:36

Areopagitica

/wp-content/uploads/2012/04/areoMIlton

„Areopagitica” należy do najważniejszych tekstów pisanych przeciwko cenzurze, w obronie wolności wypowiedzi, czy szerzej – w obronie prawdy i swobodnej wymiany myśli. Jej autor, John Milton, wielki XVII-wieczny angielski humanista, sam był w pewnym sensie buntownikiem, sprzeciwiał się ograniczaniu swobód nie tylko pisarstwem, ale także czynem, nie bojąc się zarówno ostro krytykować kościół, jak i władze świeckie. Nazywany był „pierwszym piórem rewolucji” jako bliski współpracownik Olivera Cromwella. Ironią jest, że wprowadzeniu swobód wypowiedzi i zniesieniu cenzury w 1653 roku sprzeciwił się sam Cromwell, odrzucając zawarte w tekście Miltona tezy. Cromwell, który przyjął w kwietniu 1653 roku tytuł Lorda Protektora, sam miał dyktatorskie zapędy, a cenzura służyła mu utrzymywaniu w ryzach krytyki – „myśli buntowniczej”, jak sam argumentował. Miltonowi nie dane było dożyć wprowadzenia postulowanych w „Areopagitica” swobód, zasiał jednak bezpowrotnie ferment, który ostatecznie w 1689  roku znalazł wyraz w słynnej „Deklaracji Praw” (Bill of Rights), ograniczającej prawa królewskie, de facto przekazując je w ręce Parlamentu, a także wprowadzającej swobodę wypowiedzi przed Parlamentem (art. 9: „Wolność mów, rozpraw lub postępowania w parlamencie nie ma być oskarżana ani badana przed jakimkolwiek trybunałem lub w jakimkolwiek miejscu poza parlamentem”). Był to początek nowoczesnej demokracji. „Deklaracja Praw” wyprzedziła o sto lat francuską Deklarację Praw Człowieka i Obywatela (Déclaration des droits de l’Homme et du Citoyen) z jej słynnym artykułem 11: „Wolna wymiana myśli i poglądów jest jednym z najcenniejszych praw człowieka; każdemu obywatelowi zatem wolno przemawiać, pisać i drukować swobodnie z zastrzeżeniem, że za nadużycie tej wolności odpowiadać będzie w wypadkach, przewidzianych przez ustawę”. Dodajmy, że w znacznym stopniu dzięki inspiracji i działalności Johna Miltona już w 1695 roku całkowicie zniesiono cenzurę w Anglii, na wiele lat wcześniej niż w innych państwach europejskich.
„Areopagitica” powstała w formie mowy – jak głosi tytuł: „w obronie wolności druku do Parlamentu Anglii”. John Milton zaczął nad nią pracować po wydaniu 14 marca 1643 przez angielski Parlament dekretu wprowadzającego instytucję cenzorską, obligującego wydawców do uzyskania zezwolenia na wydanie każdej nowej pozycji. Ostatecznie powstała w formie przewrotnego pamfletu, będącego jednocześnie ostrą krytyką instytucji kościelnych. Milton wydał ją w druku w 1644 roku bez zgłaszania cenzorom, co było decyzją zgodną z głoszonymi przezeń poglądami, jednak brawurową w tamtych czasach. Ostatecznie nie poniósł żadnych konsekwencji, był już wówczas postacią zbyt znaną i cenioną, nie tylko w Anglii, ale też w innych krajach europejskich.

Jak ocenia Bartłomiej Paszylk: „Pamflet »Areopagitica« Johna Miltona był pierwszym stanowczym i popartym argumentami głosem przeciwko cenzurze utworów literackich”. Andrzej Dróżdż, który dokonał pierwszych fragmentów przekładów „Areopagitica” na język polski, pisał: „Antyutopijne, antycenzorskie argumenty, jakich użył Milton w swojej rozprawie, należą do najlepszych osiągnięć sztuki retorycznej. Pisał, że mędrzec pozostanie mędrcem bez względu na rodzaj przeczytanej książki, a głupcowi nie pomoże ani nie zaszkodzi żadna książka, co więcej, ów głuptas może źle zrozumieć tekst dopuszczony do publikacji, choćby nawet było to Pismo Święte, i będzie rozgłaszał swoje teorie, demoralizując nimi innych jemu podobnych. Nie ma więc reguły, na której można by oprzeć i uzasadnić istnienie cenzury. Milton używał wielu argumentów, by uwolnić książki spod władzy znienawidzonych stacjonariuszy. Apelował do rozsądku i żądał zastanowienia się, czy cenzorzy rzeczywiście mogą uwięzić prawdę”.
W innym ciekawym tekście zatytułowanym „John Milton a wolność słowa” Andrzej Dróżdż naświetla sytuacją w Anglii w połowie XVII stulecia. „W 1644 roku Anglią wstrząsały napięcia społeczne. Kwestia całkowitej wolności druku wywoływała żarliwe spory i protesty ze strony polityków o umiarkowanych poglądach, którym wydawało się, że zniesienie cenzury pogrąży państwo w chaosie. Milton podjął się trudu wytłumaczenia im, że nic takiego nie nastąpi, a jednocześnie – nawiązując do wcześniejszych o dwieście lat rozważań Richardusa de Bury’ego, z równie wzruszającą szczerością składał książkom hołd i użalał się nad ich losem z powodu prześladowań, na jakie są narażone ze strony ludzi okrutnych i niewykształconych. Podczas lektury traktatu Johna Miltona przypominają się żałosne ubolewania ksiąg w »Philobiblonie«, ksiąg cierpiących z powodu lenistwa, ignorancji i głupoty, wojen i brudu. W XIV wieku księgi nie były narażone na prześladowania ze strony cenzorów, dopiero od połowy XVI wieku stali się ich największymi wrogami; skazywali je na niepamięć przez niedopuszczenie do druku, na koszmarne przeróbki, a jakże często, mimo nadania im »licencji«, także i na »śmierć« w płomieniach” .
Oddajmy jednak głos samemu Miltonowi, choćby po to by podziwiać precyzję tej mistrzowskiej retoryki („Areopagitica” uważana jest zresztą za jego najwybitniejszy utwór prozatorski). „Książki nie są jedynie martwymi przedmiotami, lecz zawierają w sobie potencjał życia i mogą działać z mocą równą duszy, która je zrodziła. Zaiste, zawarta jest w nich, jak w fiolce, najczystsza esencja intelektu, którego są potomstwem”. I dalej: „Zabić książkę to niemal jak zabić człowieka: kto zabija człowieka, zabija istotę rozumną, stworzoną na obraz Boga, lecz kto niszczy dobrą książkę, zabija rozum sam w sobie, obraz Boga w samej swej istocie. Niejeden człowiek jest dla tej ziemi ciężarem; dobra książka natomiast to cenna, życiodajna krew najwyższego ducha, która przechowywana i strzeżona jak skarb, daje życie po życiu. Prawdą jest, iż żadna epoka nie jest w stanie przywracać życia – co nie stanowi może wielkiej straty – a przełomowe rewolucje nierzadko doprowadzają do bezpowrotnej utraty odrzuconej prawdy, z braku której błądzą całe narody. Winniśmy zatem starannie rozważyć, jakie działania podejmujemy przeciwko żywym owocom pracy osób publicznych, kiedy niszczymy to bogate życie, które jest w książkach chronione i przechowywane; może się bowiem zdarzyć, iż w ten sposób dopuścimy się swoistego morderstwa lub nawet dojdzie do męczeństwa, a w przypadku całego nakładu jest to już rodzaj masakry. Nie będzie to zniszczenie tylko życia, lecz cios wymierzony w eteryczny piąty pierwiastek – tchnienie samego rozumu – odbierający nie życie, lecz nieśmiertelność”.
John Milton nadawał książkom antropomorficzny charakter, zwracał uwagę na ścisły związek pomiędzy dziełem, autorem i czytelnikiem, stawiając znak równości między krzywdą zadaną książce (wolności słowa) a zadaną człowiekowi (jego intelektowi, pragnieniu poznania, swobodzie ekspresji). „Niezdrowym jadłem nawet najzdrowszy organizm z trudem się pożywi, lecz na tym właśnie polega różnica między pokarmem a książkami, że złe książki ostrożnemu i roztropnemu czytelnikowi służą pod wieloma względami ku pouczeniu i przestrodze, ucząc go odkrywania prawdy i obalania fałszu”. I dalej: „Jeżeli prawdą jest, iż mądry człowiek, niczym pilny poszukiwacz, może odnaleźć złoto w najbardziej zaśmieconym tomie, a głupiec pozostanie głupcem zarówno z najlepszą księgą, jak i bez niej, zaiste nie ma powodu, dla którego mielibyśmy uczonego pozbawiać możliwości poszerzania wiedzy, próbując ograniczyć głupcowi to, co – nawet ograniczone – nie uchroni go przed głupotą. Gdyby bowiem bez wyjątku stosować zasadę nakazującą trzymać z dala od ludzi teksty, które się dla nich nie nadają, powinniśmy, zgodnie z opinią nie tylko Arystotelesa, ale także Salomona i naszego Zbawiciela, nie gwarantować głupcom dostępu do dobrych ksiąg, lecz raczej niechętnie go im udzielać, ponieważ pewnym jest, iż lepszy użytek uczyni mędrzec z byle pamfletu niż głupiec z Pisma Świętego”.
Milton nie obawiał się przeciwstawić głupiemu cenzorowi (także inkwizytorowi – odwołując się do doświadczeń hiszpańskich i włoskich) mądrego czytelnika. Dowodził też, że żaden cenzor nie ma prawa stawiać się ponad autorem dzieła, przewrotnie pisał, że mądry cenzor szybo zaniechałby swego fachu, w zawodzie tym pozostaną tylko karierowicze, służalcy i głupcy. Odwoływał się także do Parlamentu słusznie zwracając uwagę, że cenzura upokarza światłą władzę, bo mądry rząd nie boi się ani krytyki, ani schizmy, ani nowych teorii, zdając sobie sprawę, że z cenzurą czy bez, różnorodność poglądów jest nieunikniona. Różnorodność stanowi o potędze wiedzy, jest motorem zmian, a Anglię chciał Milton widzieć w awangardzie postępu. Jak się okazało, miał po temu prawo.
W swojej obszernej analizie „Areopagitica” Andrzej Dróżdż zauważa: „Prowadzona przez Miltona walka z cenzurą to także walka z ciasnotą poglądów, aprioryzmem, pokładaniem zaufania w twierdzenia nieuzasadnione. Milton odwoływał się w niej do teologii moralnej, ponieważ przeciwnicy cenzury używali właśnie najczęściej argumentów religijnych. Z wezwania św. Pawła »Wszystko badajcie, a co szlachetne – zachowujcie!«, uczynił znaczącą dla siebie dewizę. Dowodził, że skoro Bóg dał człowiekowi wolną wolę, to nie powinniśmy poprawiać jego dzieła. Jeżeli wiara jest świadoma i silna, to nie powinna ulec marnym podszeptom innowierców i heretyków. Zwolennikami cenzury – twierdził – są głównie ci, którzy sami nie są pewni swojej wiary, bądź dają się uwieść grzesznym podszeptom” . Sam Milton zaś pisał: „Podczas gdy niejeden dłużnik i przestępca spokojnie się przechadza bez żadnego nadzoru, nieszkodliwe książki nie mogą ruszyć się na krok bez dozorcy na stronie tytułowej. Zwykłych obywateli nie mniej to obraża, bowiem jeśli tak skutecznie trzymamy nad nimi pieczę, że nie odważymy się pozwolić im nawet na lekturę angielskiego pamfletu, czyż nie świadczy to o tym, iż mamy ich za lekkomyślnych, omylnych i niestałych ludzi, o tak chwiejnej wierze i niewielkim rozumie, że mogą przyjmować jedynie to, czym nakarmi ich cenzor?”.
Wezwanie Johna Miltona nie dotyczyło tylko doraźnej reakcji na dekrety z marca 1643 roku, ale dotykało kwestii fundamentalnych dla rozwoju nieskrępowanej myśli i wciąż aktualnych. „Przed wszystkimi innymi wolnościami, dajcie mi wolność poznawania, wypowiadania się i prowadzenia dysput w zgodzie z własnym sumieniem” – pisał.
Wśród wartości nadrzędnych znalazła się także prawda, a w jej opozycji fałsz. Bo ograniczanie prawdy poprzez ograniczanie swobody wypowiedzi, to wprowadzanie jej przeciwieństwa, to otwieranie wrót dla kłamstwa, dla przemilczeń, dla oportunizmu. Kłamstwo nie służy nikomu, ani postępowej władzy (za jaką uważał Milton angielski Parlament), ani obywatelom. „Prawda znalazła się w niebezpieczeństwie, wyrządzamy jej szkodę wprowadzając cenzurę oraz zakazy i niedowierzając jej sile” – wołał. Prawda wymaga wymiany myśli. „Prawda i nauka nie należą do towarów, na które można wprowadzić monopol”.
Są w „Areopagitica” fragmenty, które brzmią niemalże jak anarchistyczne przesłanie (czyż Milton sam nie był anarchistą?) i wyprzedzają myśl XIX-wieczną na temat roli państwa. „Państwo sprawuje nade mną rządy, lecz nie będzie za mnie myśleć” – pisał i słowa te mogą stanowić niejako motto dla całego dzieła. Myślenie jest bowiem rzeczą prywatną, podobnie jak książki, które mamy zamiar ustawić na swoich regałach, z którymi mamy przyjemność obcować. Zaskakujące, że dziś, w XXI wieku, wciąż nie brakuje osób, które zdają się myśleć inaczej, próbując cenzurować, nadzorować i ograniczać.

Sytuacja polityczna w Anglii od połowy XVII wieku

Lata życia Johna Miltona to wyjątkowo burzliwy okres w historii Anglii, który zaowocował ostatecznie narodzinami monarchii parlamentarnej, a w efekcie angielskiej demokracji. Wcześniej jednak, w 1642 roku król Karol I (panujący w latach 1625-1649) wypowiedział wojnę Parlamentowi. Doprowadziło to do wojny domowej trwającej do 1645 roku, zakończonej klęską króla (został obalony i ostatecznie ścięty) i wielkim sukcesem militarnym Olivera Cromwella, który stał się narodowym bohaterem i miał odgrywać dużą rolę polityczną w państwie w następnych latach, aż do śmierci w 1658 roku. Rządy Cromwella – od 1653 roku noszącego tytuł Lorda Protektora – w coraz większym stopniu zmierzały jednak ku dyktaturze, a Anglia wciąż wstrząsana była wewnętrznymi walkami. Po śmierci Olivera funkcję Lorda Protektora przejął jego syn Richard Cromwell, nie na długo jednak, gdyż już w 1660 roku uchwalono restytucję dynastii Stewartów i koronowano syna Karola I – króla Karola II. W 1661 roku ciało Olivera Cromwella wywleczono z grobu, publicznie powieszono, a potem zakopano w przypadkowym miejscu, do dziś nie wiadomo gdzie. Lata rządów Karola II to dalsze konflikty z Parlamentem, a jednocześnie liczne ustawy ograniczające wpływy kleru w państwie. Karol II zmarł w 1685 roku, jego następcą był Jakub II, ostatni katolicki król Anglii i ostatni, który rządził w sposób absolutny. W trzy lata później wybuchła tzw. Chwalebna Rewolucja (Glorious Revolution), a w 1689 roku uchwalono Deklarację Praw, przyjętą już przez Wilhelma III, wprowadzającą ostatecznie monarchię parlamentarną.

Życie Johna Miltona

John Milton (ur. 9 grudnia 1608 w Londynie, zm. 8 listopada 1674 w Londynie) przeszedł do historii głównie jako autor poematu epickiego „Raj utracony”. Był przede wszystkim poetą, ale także znakomitym publicystą o ostrym piórze i dużym krytycyzmie.
Życiorys Johna Miltona relacjonuje obszernie Wikipedia, gdzie czytamy, że urodził się w rodzinie zamożnego londyńskiego notariusza. Uczęszczał do londyńskiej St. Paul School, a w latach 1624-1632 studiował nauki humanistyczne w Christ’s College w Cambridge. W trakcie studiów poznał kilka języków, w tym grekę i łacinę, w której pisał poezję. Po zdobyciu stopnia naukowego wrócił do rodzinnego domu w Horton, niedaleko Colebrook, w którym spędził pięć kolejnych lat. Po śmierci matki wybrał się w 1638 w podróż po Europie. Najpierw odwiedził Paryż, gdzie spotkał się z Grocjuszem, słynnym ambasadorem królowej Szwecji. Następnie przez Niceę dotarł do Włoch.
Pierwszym znaczącym dziełem Miltona była oda On the Morning of Christ’s Nativity („Hymn na Boże Narodzenie”) z 1629 roku, opisująca upadek pogańskiego świata wraz z narodzeniem Chrystusa.
W latach 1632-1638 kiedy przebywał w Horton, w Buckinghamshire porzucił na dobre myśl o jakiejkolwiek karierze zawodowej, postanawiając poświęcić się nauce i pisaniu. W Horton powstał m.in. dyptyk poetycki L’Allegro („Wesoły”) i Il Penseroso („Zadumany”). Około 1634 roku powstały dramaty poetyckie – niedokończony Arcades oraz Comus. Ostatnim wczesnym dziełem w języku angielskim była pełna aluzji do mitologii dwustuwersowa elegia Lycidas z 1637 roku. Powstanie jej zainspirowała śmierć znanego Miltonowi z Cambridge Edwarda Kinga, młodego uczonego, który zginął w katastrofie morskiej.
W 1638 roku znów pojechał do Włoch, przebywał we Florencji, Rzymie i Neapolu, gdzie zetknął się m.in. z: Galileuszem, Manso (mecenasem Torquato Tasso i Mariniego) i śpiewaczką Leonorą Baroni, której głos opisał jako „głos samego Boga”. Wtedy też powstało pięć sonetów miłosnych ku czci włoskiej damy, poznanej tuż przed powrotem do ojczyzny.
Tymczasem w Anglii trwała walka króla z parlamentem, a Milton zaangażował się w sprawy polityczne. Na okres aż dwudziestu lat, do restauracji monarchii, zamilkł prawie zupełnie jako poeta, powstało wtedy zaledwie kilkanaście sonetów.
Trzydziestopięcioletni Milton ożenił się z szesnastoletnią Mary Powell, wywodzącą się ze spokrewnionej z Miltonami rodziny rojalistów o obcych mu poglądach religijnych i politycznych. Małżeństwo okazało się pomyłką – młoda żona odeszła po pół roku, co sprowokowało Miltona do napisania czterech traktatów na temat rozwodu, którego ówczesne prawo nie uznawało. Wydał je bez zatwierdzenia cenzury, a nawet bez swojego nazwiska na okładce. Sugerował dopuszczalność rozwodu w wypadku wzajemnego niedopasowania małżonków lub bezdzietności. Podczas wojny domowej, w 1645 roku, Mary wróciła jednak do Johna Miltona, który zajął się nią oraz jej rodziną, po tym jak rząd Cromwella skonfiskował jej cały majątek. Urodziła dwoje dzieci i zmarła przy porodzie trzeciego.
W latach 1641 i 1642 ukazało się 5 traktatów o tematyce religijnej, będących przede wszystkim purytańską krytyką katolicyzmu. Najważniejsze z nich to Of Reformation Touching Church Discipline in England („O reformacji kościoła w Anglii”) i The Reason of Church Government Urged Against Prelaty („Racja istnienia rządu kościelnego”). W 1644 roku wydana została broszura Education, mówiąca o konieczności reformy państwowych uniwersytetów, oraz „Areopagitica”.
Milton pracował u boku Cromwella, który mianował go sekretarzem do spraw korespondencji zagranicznej (w języku łacińskim) przy Radzie Państwa. W tym okresie, po egzekucji Karola I w 1649 roku, powstała m.in. broszura Pro populo anglicano defensio („Obrona narodu angielskiego”). Żmudna praca w kancelarii doprowadziły Miltona w 1657 roku do ślepoty.
W tym samym roku po raz drugi się ożenił – z Catharine Woodcock, która zmarła przy urodzeniu dziecka 15 miesięcy później.
Upadek dyktatury Cromwella i restauracja monarchii w osobie Karola II w 1660 roku spowodowały przejściowe trudności w życiu Miltona – „pierwszego pióra” rewolucji. Udało mu się jednak powrócić do spokojnego życia i do poezji, u boku trzeciej żony – Elisabeth Minshull oraz córek. Czytały one ociemniałemu poecie książki i spisywały dyktowane przez niego utwory.
Owoce dojrzałej twórczości Miltona to opublikowany w 1667 roku wielki poemat epicki Paradise Lost („Raj utracony”) oraz Paradise Regained („Raj odzyskany”) i napisana w tradycji Sofoklesa tragedia Samson Agonistes („Samson walczący”) – oba utwory z 1671 roku.
Milton, a w szczególności jego „Raj utracony”, był inspiracją dla wielu twórców, m.in. Williama Blake’a, Percy Bysshe Shelleya, Williama Wordswortha. Operę „Raj utracony” stworzył w 1978 roku Krzysztof Penderecki.
Twórczość Johna Miltona przekładali na język polski m.in.: Jacek Przybylski, Franciszek Ksawery Dmochowski, Władysław Bartkiewicz, Konstanty Ildefons Gałczyński, Jan Kasprowicz, Aleksander Mierzejewski, Jerzy Pietrkiewicz, Czesław Miłosz i Maciej Słomczyński. Obecne tłumaczenie „Areopagitica” jest pierwszym pełnym jakie ukazuje się po polsku.

Wstęp zatytułowany "W imię wolności", pochodzi z wydanej właśnie po polsku książki Johna Miltona, do kupienia w wydawnictwie Jirafa Roja.

Komentarz dla “Areopagitica

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pole komenatarz jest wymagane.

Zobacz ostatnie wpisy

19 lutego 2019 o godz. 12:16

Nowy numer „Aqua Vitae”

AV_cover 25-001

Ukazał się nowy numer (1/2019) magazynu o mocnych alkoholach „Aqua Vitae”. Zapraszamy do lektury.

17 lutego 2019 o godz. 17:58

Kartka ze Lwowa (12) Restauracja Baczewskich

Restauracja Baczewski we Lwowie (8)

W centrum Lwowa, przy ulicy Szewskiej 8, powstała w 2015 roku restauracja Baczewskich – Ресторація Бачевських. Wchodzi się przez sklepik z oryginalnymi wódkami J.A. Baczewski z Austrii, a także z własnymi nalewkami w butelkach noszących logo restauracji, są tu też: książki, widokówki, kieliszki, gadżety. Zaprezentowano też stare materiały reklamowe oraz oryginalne stare butelki po wódkach Baczewskiego. Przy wejściu do restauracji jest recepcja, a sama sala restauracyjna prezentuje się niezwykle elegancko. Na dole zaś jest koktajl-bar oraz wybór kilkudziesięciu smaków nalewek, które dojrzewają w szklanych zbiornikach od kilku miesięcy do nawet trzech lat. Część smaków dostępnych jest wyłącznie w barze, ale ponad 30 można kupić w firmowych butelkach i w miniaturkach.

16 lutego 2019 o godz. 23:36

Kartka ze Lwowa (11) Muzeum Piwa

Browar we Lwowie (2)

Львиварня, czyli Muzeum Piwa we Lwowie, które miastu zafundował Carlsberg, właściciel miejskiego browaru. Pierwsza ekspozycja powstała w 2005 roku (290 lecie powstania browaru) i była dziełem pracowników. Obecnie kompleks jest po gruntownej rekonstrukcji i można go zaliczyć do najnowocześniejszych muzeów na Ukrainie. Zebrano tu eksponaty związane z lwowskim piwowarstwem, ale również z samym miastem i jego biesiadną historią. Szeroko została przedstawiona technologia produkcji. Zwiedzanie jest interaktywne, można niemalże stworzyć własne piwo, wsłuchać się w gwar lwowskiej ulicy, baciarskich melodii. Budynek jest trzykondygnacyjny. Na drugim piętrze stworzono przestrzeń kulturalną z salami wystawienniczymi i konferencyjnymi. Jest tu również obszerna sala degustacyjna. Za niewielką dopłatą do biletu można skosztować czterech piw: Lager (Lvivskie 1715), Unfiltered Lager (Biały Lew), Ale i Dark Lager (Ciemne Lwowskie).

15 lutego 2019 o godz. 20:11

Kartka ze Lwowa (10) Dawna fabryka wódek Jana Muszyńskiego

Muszynski Old Distillery (1)

Na ulicy Drukarskiej, która dochodzi do lwowskiego Rynku, pod numerem 3 znajduje się kamienica „Pod Matką Boską”, która kiedyś należała do lwowskiego kupca Stancla Szolca. W podwórzu budynku mieściły się liczne magazyny towarów. W lokalu parterowym na początku XIX w. mieściła się fabryka likierów i wódek Jana Muszyńskiego.

14 lutego 2019 o godz. 09:10

Kartka ze Lwowa (9) Muzeum Farmacji

Muzeum Farmacji we Lwowie (11)

Przy samym Rynku na ulicy Drukarskiej pod numerem 2 mieści się niezwykłe muzeum. Wejście do sal muzealnych biegnie przez działającą tu od 1775 roku do dziś aptekę. Poszczególne pomieszczenia to interesujące wnętrza apteczne z bogatym wyposażeniem. Trasę kończy się w świetnie zachowanych piwnicach wraz z pracownią alchemiczną. Czynne w godzinach 9.-19.00. Bilet kosztuje 30 hrywien.

13 lutego 2019 o godz. 15:34

Kartka ze Lwowa (8) Muzeum Etnografii i Rzemiosła Artystycznego

Muzeum Etnograficzne (2)

Pod numerem 15 Prospektu Swobody w dawnym budynku Galicyjskiej Kasy Oszczędności, wybudowanej w latach 1874-1891 wg projektu Juliana Zachariewicza, mieści się obecnie Muzeum Etnografii i Rzemiosła Artystycznego. Utworzone w 1951 roku na bazie Muzeum Przemysłu Artystycznego oraz Muzeum Towarzystwa Naukowego im. Szewczenki. Na attyce budynku zauważyć można grupę rzeźb pt. Oszczędność, której autorem był Leonardo Marconi. Wnętrze jest imponujące – monumentalne marmurowe schody, bogato zdobione ściany i sufity. Znajdują się tu zbiory folklorystyczne akcentujące przeszłość Ukrainy. Ciekawa ekspozycja znajduje się na pierwszym piętrze – polski plakat Art Déco, plakaty Alfonsa Muchy, plakaty antyalkoholowe z lat 20. XX wieku, kolekcja starych butelek, w tym z zakładów Baczewski czy Kosecki. Jest też bardzo ładna kolekcja kielichów, kieliszków i karafek z różnych okresów dziejów miasta.

12 lutego 2019 o godz. 08:22

Kartka ze Lwowa (7) Wizyta w fabryce wódek Hetman

Hetman (19)

Горілчаний завод Гетьман ulokowany jest we Lwowie naprzeciwko dawnego zakładu Baczewskiego. Firma odwołuje się zresztą bezpośrednio do tradycji wódek Baczewskiego, w materiałach informacyjnych umieszczona jest data 1782, kiedy powstał zakład Baczewskiego (jeszcze nie ten po drugiej stronie ulicy, ale 44 km od Lwowa), a na butelkach wódek Monopoly jest charakterystyczna rycina przedstawiająca starą fabrykę Baczewskiego w XIX wieku. W rzeczywistości jednak historia marki wódki Hetman sięga 1996 roku, zaś obecny lwowski zakład powstał w 2002 roku w miejscu dawnej rozlewni win owocowych.

11 lutego 2019 o godz. 08:46

Kartka ze Lwowa (6) Lwowski Zakład Likierów i Wódek

Lvivski Gorichanyi Zavod (2)

Львівський лікеро-горілчаний завод mieści się w starym kompleksie fabrycznym, firma powstała w 1931 roku, jako gorzelnia i rektyfikacja. Kontynuowała działalność wcześniejszych Zakładów Produkcji Wódek nr 10 we Lwowie, działających w innej lokalizacji od 1842 roku. Znacjonalizowana w 1939 roku, w latach ZSRR była jednym z trzech największych zakładów produkujących alkohol na Ukrainie (mimo zlikwidowania własnej rektyfikacji), oferując wódki i likiery oraz ocet, działając wówczas jako Lwowski Zakład Likierów i Wódek nr 2. Obecnie firma jest własnością grupy Ukrspirt. W latach 1995-1996 zakład został zmodernizowany i rozbudowany. Mają osiem własnych sklepów firmowych, zatrudniają 360 osób. Ich oferta obejmuje ok. 70 produktów alkoholowych, w tym wiele rodzajów wódek i likierów. Wódki poddawane są filtracji węglem drzewnym i piaskiem kwarcowym. Firma nadal jest jednym z głównych na Ukrainie producentów octu.

10 lutego 2019 o godz. 09:54

Kartka ze Lwowa (5) Z dawnej fabryki Baczewskiego pozostały ruiny

Baczewski old distillery (2)

Brama pomalowana na mało gustowny łososiowy róż a nad nią napis Almazinstrument, za nią budynek dawnego dworu, na szczycie poddasza ozdobiony datą 1782, przy bramie tablica pamiątkowa – tutaj swoją fabrykę miał Layb Baczeles, który do historii przeszedł jako Józef Adam Baczewski. Na tablicy pamiątkowej, założonej całkiem niedawno, lakoniczna informacja, że w 1782 roku powstała fabryka alkoholi we wsi Wybranówka (to ok. 44 km od Lwowa), że obecne budynki fabryczne w większości powstały w 1908 roku według projektu architekta Władysława Sadłowskiego, a wcześniej Baczewski zakupił we Lwowie dwór hrabiów Cieleckich. Po II wojnie światowej mieścił się tutaj zakład Almazinstrument, produkujący narzędzia ścierne z diamentową warstwą roboczą. Wtedy też kolejny raz kompleks był przebudowany.

9 lutego 2019 o godz. 09:56

Kartka ze Lwowa (4) Nalewki ze Lwowa

Nalewki zi Lwowa (6)

Наливки зі Львова to sieć sklepów i barów oraz marka nalewek. Mają swoje punkty we Lwowie, Kijowie, Odessie, Charkowie, Dnieprze i w Warszawie w Blue City. Oryginalny wystrój, pastelowe kolory, grafiki w stylu galicyjskich karykatur, bańki z nalewkami, butelki różnych objętości, od setki zaczynając, możliwość degustacji także w formie „desek degustacyjnych” (4×30 ml dowolnych smaków) – to tworzy klimat. Za koncept odpowiada Holding Akurat – sieć sklepów, restauracji, kawiarni, barów, parków rozrywki, usługi hotelarskie, łowieckie i nalewkarnie. Poza nalewkami robią wina owocowe. Nalewki zestawiane są z naturalnych komponentów na: trawach, ziołach, korzeniach, jagodach, owocach i warzywach, a także kawowe i czekoladowe nalewki. To ponad 30 smaków, moc od kilkunastu procent do ponad pięćdziesięciu, w tym np.: na czerwonych burakach, dyni, korzeniu żeń-szenia, płatkach róż, liściach melisy. Jest kilka oryginalnych kompozycji ziołowych: Karpatski, 12 Ziół, Stary Lwów.